Pas endavant per crear entorns escolars segurs i saludables per a la infància i l’adolescència

Sala de premsa
23/10/2025

Barcelona, 23 d’octubre de 2025. La comissió de la Infància del Parlament de Catalunya va aprovar, la passada setmana, la Proposta de resolució (PR)  per aconseguir uns entorns escolars segurs i saludables. Aquesta comissió fa seu el “Decàleg per uns entorns escolars segurs i saludables” elaborat pel Grup de Treball de Salut Mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria, de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya, juntament amb l’Institut de Salut Global (ISGlobal) i amb el suport de diferents entitats científiques i socials. Aquest document, elaborat a partir d’evidències científiques, proposa mesures concretes per millorar la salut infantil mitjançant la transformació dels espais escolars com la restricció del trànsit motoritzat i la pacificació dels carrers escolars, així com la naturalització de patis i rodalies escolars, la instal·lació de sensors de contaminació de l’aire i acústica, el foment de la mobilitat activa, entre d’altres, per garantir el benestar físic, mental i cognitiu dels infants i la resta de la comunitat.

Es tracta d’una consecució històrica de la iniciativa “Entorns escolars segurs i saludables” del “Seminario Movilidad e Infancia” impulsada el 2018 pel Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM) del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITECO) a través d’entitats estatals científiques i cíviques. Aquesta iniciativa va arribar al Congrés dels Diputats i va ser aprovada com a Proposició No De Llei a la Comissió de Seguretat Vial el 2022.

La Proposta de Resolució aprovada ara al Parlament de Catalunya fa seva la iniciativa  en clau catalana i la concreta a través de recursos mitjançant una convocatòria de subvencions per donar suport als ajuntaments en la implementació de transformacions eficients, informades i basades en evidència científica, i la creació d’un grup d’experts que monitoritzi i avaluï la implantació d’aquestes mesures.

Enllaços: